.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
آیت الله اعرافی : آماده افزایش ظرفیت طرح هجرت هستیم
آیت الله اعرافی از آمادگی حوزه جهت افزایش مبلغین مستقر در روستا به همراه تشکیل مساجد خودکفا خبر داد و گفت: نباید روستاها در شهر هضم شوند.
آیت الله اعرافی : آماده افزایش ظرفیت طرح هجرت هستیم

به گزارش شمال نیوز به نقل از رسا، آیت الله علیرضا اعرافی در مراسم افتتاحیه اولین همایش حکمرانی روستایی و مبانی تسهیل گری که در مجتمع مهدی یاوران جمکران برگزار شد، گفت: حضور حضرت ابراهیم در جزیره العرب از دوره‌های مهم زندگی بشر است که با هجرت به یک بیابان بی آب و علف بنیان یک زندگی جمعی را پایه گذاری کرد؛ حضرت ابراهیم دعا‌هایی نیز برای آینده آن نقطه داشت که در قرآن آمده است و می‌توان از این عبارات الگویی از زندگی جمعی و سعادتمندانه را استخراج کرد.

 

وی اظهار داشت: در آینه دعا‌های حضرت ابراهیم در دو سوره ابراهیم و بقره و آیاتی که در سوره بلد و تین آمده است می‌توان گفت مؤلفه‌هایی در آبادانی مورد تأکید اسلام است که آن‌ها در ادامه بیان خواهند شد؛ یک شهر یا روستا با الگویی که اسلام می‌خواهد می‌تواند مورد مطالعه قرار گیرد و یکی از منابع آن آیاتی مرتبط در این چهار سوره است و در دعای حضرت ابراهیم اولین خواسته او از خداوند امنیت است.

 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با قرائت آیه «رَبِّ اجْعَلْ هَٰذَا بَلَدًا آمِنًا» اظهار داشت: امنیت اولین خواسته حضرت ابراهیم در آیه ۱۲۶ سوره بقره است و این خواسته و دعا نشان می‌دهد مدیریت روستا و شهر باید بتواند شاخص امنیت را بالا ببرد و جرم و تعدی را به حداقل برساند؛ همه شاخص‌های سلامت اجتماعی که آرامش فکری به ارمغان بیاورد اولین مؤلفه‌ای است که حضرت ابراهیم از خدا بعد از کلید زدن یک منطقه زیستی می‌خواهد و آرامشِ محصول برآمده از شاخص‌های امنیت مورد تأکید حضرت ابراهیم است.

 

وی در ادامه بیان دعا‌های حضرت ابراهیم پس از احداث خانه کعبه گفت: دومین خواسته قهرمان توحید، رونق اقتصادی آن بلد است که از خداوند نعمات کشاورزی و دامداری را طلب می‌کند تا روزی را فراوان کند عبارت «وَارْزُقْ أَهْلَهُ مِنَ الثَّمَرَاتِ مَنْ آمَنَ مِنْهُمْ بِاللَّهِ وَالْیَوْمِ الْآخِرِ» خواسته حضرت ابراهیم است که نعمات را برای اهل ایمان خواسته است، اما خداوند در پاسخ عبارت «وَمَنْ کَفَرَ فَأُمَتِّعُهُ قَلِیلًا» را استفاده می‌کند که یعنی بهره‌های دنیایی به کافران نیز می‌رسد و همه کسانی که در این منطقه هستند از شاخص‌ها و امکانات برخوردار باشند.

 

عضو فقهای شورای نگهبان در ادامه ابراز داشت: سومین خواسته حضرت ابراهیم بخشیدن جاذبه به منطقه است که مردم به سوی آن بیایند و البته این مؤلفه‌ها در قله‌ای مثل مکه تجلی بالایی دارد، اما در همه نقاط می‌توان این شاخص‌ها را در حد خودش پیاده کرد.

 

آیت الله اعرافی اعتقاد به خداوند را چهارمین مؤلفه از هویت سکونت شهری و روستایی دانست و گفت: در دعای حضرت ابراهیم اعتقاد به خالق عالم و روح هستی که ویژگی شهر بشود، قرار گرفته تا بنیان جهانبینی و اعتقادی این جامعه استوار شود؛ این عبارات نشان می‌دهد جامعه ملتزم به نیایش و دعا باشد و شاخص‌های امنیت، اقتصاد و جاذبه با توحید و در پایان با عبادت گره خورده است که حضرت ابراهیم همه این‌ها را از خداوند خواسته است تا در نهایت نماز را در جامعه اقامه کنند.

 

وی با بیان اینکه حضرت ابراهیم این شاخص‌ها را می‌خواهد که در دل انسان ساکن این منطقه عشق به عبادت قرار دهد، اظهار داشت: ششمین شاخص نشان می‌دهد حضرت ابراهیم که در حال معماری یک جامعه در عصر خود است، در اندیشه آیندگان نیز هست و این نگاه محصور به عصر خود نیست؛ هفتمین چیزی که می‌توان استخراج کرد راهبری است که همیشه این جامعه را از آدم‌های بزرگ و دانشمند فهیم برخوردار کند و این خواسته با عبارت «رَبَّنَا وَابْعَثْ فِیهِمْ رَسُولًا مِنْهُمْ» بیان شده است.

 

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه اظهار داشت: راهبرانی مؤلفه جامعه پیشرو و مترقی هستند که پیشرو و پاک کننده یک جامعه از گناهانه باشند؛ جامعه که توسط ابراهیم نبی بنا شد بر محوریت خانه خدا بود و این قضیه، اما روحی دارد که نشان می‌دهد مراکز عبادی باید محور‌های یک جامعه باشند و زمینه سازی برای رشد و تعالی دیگران، که در آیات مذکور مورد توجه قرار گرفته است.

 

وی در ادامه تصریح کرد: طبق نگاه اسلام لازم است همه ابعاد فرهنگی، اقتصادی و امنیتی با هم جامعه را اسلامی کند و همه را در تعادل نگه دارد و عدالت و توازن حاکم است.

 

آیت الله اعرافی در ادامه به عنوان سخنرانی اولین همایش حکمرانی روستایی بیان داشت: هضم و محو روستا خطری است که باید دفع شود و درخشش روستا در توسعه کشور باید ادامه داشته باشد؛ روستا سلول حیات بخش یک کشور است و همه بشر نیز به آن اعتقاد دارد؛ از دیرباز متفکرین در خصوص شهر و روستا صحبت کرده اند و ابن خلدون بسیار قوی و نظریه پردازانه وارد بیان ویژگی شهر و روستا شده و بیان می‌کند روستا جای فضیلت‌ها است که صمیمیت و تلاش و بهره گیری در آن بالا است.

 

وی با اشاره به نگاه بعضا افراطی ابن خلدون در خصوص گفت: طبق اعتقاد این نظریه پرداز مشهور اسلامی «وقتی تمدن بشری به شهر می‌رود رو به افول می‌رود» که می‌توان به این دیدگاه نقد وارد کرد، اما فی الجمله روستا مظهر یک آرامش، سادگی و صمیمیت است و ویژگی‌هایی در آن است که در مقدمه ابن خلدون آمده است.

 

مدیر حوزه‌های علمیه کشور با اشاره به حضور خود در جهاد سازندگی در ابتدای انقلاب گفت: اول انقلاب به گاهی به ذهن من می‌آمد که خدمات و امکانات را می‌بریم و روستا‌ها را توسعه می‌دهیم، اما نگاه جامع و مبتنی بر آسیب شناسی نداریم و تأکید من این است آسیب شناسی توسعه روستا به منظور رسیدن به الگویی که آسیب‌ها را به حداقل برساند انجام شود.

 

وی با بیان اینکه روستا یک هویت و حریم دارد که باید آن را صیانت کرد گفت: تأمین زیرساخت‌های عمومی و مشاغل کوچک و خانگی از مهم‌ترین وظایف مسؤولین است تا روستا‌ها روی پای خود بایستند و خودکفا باشند، اما متأسفانه مشاغل خانگی از بین رفته است.

 

عضو مجلس خبرگان رهبری اظهار داشت: آمایش هنوز در کشور ما با نگاه استانی، بخشی و روستایی در نظر گرفته نمی‌شود که می‌توان با نگاه عمیق آمایشی تحولی در روستا‌ها ایجاد کرد و اینکه بسیاری از مزیت‌ها از بین رفته، چون ما تسهیل گری نکردیم؛ در سبک روستاسازی و معماری کمبود داریم که باید کار‌های بیشتری انجام شود و از لحاظ فرهنگی که کمبود‌هایی هست مانند اینکه شورای فرهنگ عمومی نداریم.

 

وی خاطرنشان کرد: در طرح‌های گوناگونی که حوزه دارد اعلام کردم اگر یک روحانی همه چیز تمام است نسبت به اعزام اقدام کنند، زیرا روحانی باید بتواند راهبر و هدایت گر باشد و انگیزه وافر و احساس تعهد داشته باشد؛ به معاونت تبلیغ هم اعلام کردم آموزش لازم و تربیت درست را در خصوص روحانیون اعزامی به کار گیرند، زیرا لازم است مسجد جایگاه عبادت و روشنگر راه باشد.

 

آیت الله اعرافی اضافه کرد: لازم است فعالیت‌های هنری جهت افزایش نشاط اجتماعی انجام بگیرد و اگر قیود شرعی هم رعایت شود مانعی ایجاد نمی‌کند، زیرا هنر می‌تواند اثرگذر باشد؛ هضم روستا در شهرنشینی فروریزی یک رکن بزرگ برای پیشرفت کشور است از همین رو لازم است آشنایی روستاییان با مشکلات زندگی شهری بیشتر انجام بگیرد.

 

وی در پایان با اشاره به طرح تبلیغی هجرت گفت: می‌توانیم در طرح هجرت به ۳۰ هزار روستای دارای مسجدِ خودکفا با منابع پایدار برسیم که شاخص‌های فرهنگی و اجتماعی را دارا باشند و همچنین در طرح امین همه مدارس روستایی مشمول این طرح بشوند؛ از اهتمام دولت و وزارت کشور برای روستا و برگزاری اجلاس تشکر می‌کنم.

 


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.07 seconds.